motor suzuki FX
eAku malas lah nak cerita banyak2 ni. Menyakitkan hati je. Semua ni pasal motosikal yang bernombor plat BGK ****. Hmmm. Suzuki FX.. motonya memang gempak.. kalau motonya standart and menggunakan spoket 15 ; 39 , huh! Moto tu still lagi boleh naik 120 – 123. Walaupun beban aku yang kira-kira 85 kg.. hu?!! Beratnye!! Sebelum tu bapak aku nak tuka motor. Dia nak keluarkan moto 115 lagenda. Tp aku tak minat lah dia pnyer lampu belakang. And lagi lah time tu dia nak tolak FX aku tu.. HEI!! Jangan main gila.. aku sayang gile at moto tu. Macam-macam kenangan mase aku dengan moto tu.. aku agak2 satu selangor arh aku dah pusing bai.. pergi KL moto tu gak. Pergi ULU YAM moto tu gak. Macam-macam tempat aku dah jelajah dengan moto tuh.. Mase aku bawak FX 110 (walaupun cc dia 109 ) still lagi boleh saing dengan lagenda 115 tu.. itu bermaksud moto Fx kesayangan ku tu memang gempak n laju walaupun standart. Tp start daripada aku pergi tanjung karang daripada tu aku rasa ada yang tak kene dengan moto aku. Manakan tidak, pergi balik tanjung karang minyak sampai kene RM 13.00 .. toke BABI pun boleh bankrap klo tiap-tiap hati macam ni... start tu lah aku mule usik enjin moto tu.. sebab mula-mula member aku kata karburator dia ada prob. Karburator boco lah apa lah.. aku pun tak tahu sangat bab-bab moto ni. Aku percaya at dia sebab dulu dia main moto. Mungkin dia lagi tahu daripada aku kan?? So aku mintak ar bapak aku bajet.. nak buat moto.. aku tukar karburator TS.. scrembler punyer.. bunyi memng sedap. And moto dia punyer pick-up, huh!! Jangan cerite ar.. then satu malam aku bagi ar pinjam dekat dia kan moto aku tu. Dia pun test ar dekat jung seng. Highway nak ke port klang. Test dengan lagenda 110, kriss 110, ex5 , and moto aku.. yang menggembirakan aku d, moto aku menang second place.. huh memng ar tak percaye. Then member aku kate, ko tinggal tukar clutch speed (class speed ke ape tah aku pun tak tahu.. ) dgn spoket. Firstly aku tukar clutch speed. Then moto nyer memng boleh blah.. tetibe satu hari tu aku nak gerak pergi klang dengan member aku then moto nyer buat masalah pulak. Mula-mula boleh start and boleh gerak pun. Elok jer lepas aku lintas jalan, motonya dah tak bergerak dah. Pelik betul. Bila masuk gear, dia still lagi dekat free gear. Then aku contect member aku tu. Dia bawak balik pastu dia antar kedai yang buat tu.. 3 hari aku tak ada moto !! bapak aku dah bising and asek tanyer jer mana moto.. aku pun dah pening dah.. haduyai.. lepas moto aku dah siap, member aku tukar ar spoket. Daripada 15 ; 39 jd 15 ; 33. First time aku bawak moto tu bukan main gembira aku. Mana tidaknya, biasanya gear satu naik 20 , gear 2 naik 60 , gear 3 naik 80 , gear 4 naik 120. Then bila dah tuka itu tukar ini last-last motor tu boleh blah. Gear 1 dh boleh naik 40 , gear 2 naik 80 , gear 3 naik 120 (itu pn boleh naik lagi.) bila masuk jer gear 4 meter aku terus jadi meter gantung. Maybe boleh naik lagi kot. Tapi aku tak sempat test. Then motornye sangkut. Susah nak start lah apa lah. Then licking dekat bahagian blok dgn head. Pewh mane tak nyer minyak hitam keluar jer tak henti-henti. Aku pun tak tahu. Bapak aku antar pergi kedai lain and orng tu buat balik. Rupa-rupanya minyak petrol aku dah bercampur dgn minyak hitam dekat blok. Tu yang keluar dengan minyak hitam tu. Haduh macam macam masalah. Pening aku .tu lah gatal sangat pergi buat2. Kan dah kene setepek. Then aku ingt dah ok, rupa-rpanya problem lagi. Bila bawak slow motonye jacking (senguk-senguk). Bila pulas habis bar boleh blah. Tapi takkan sepanjang korang bawak moto nak kena bawak 100 keatas? Ha. ! tu masalahnya. Tapi tak pe lah aku tak kesah sangat. Aku bawak gak. Masa deepavali pulak cikgu aku ada buat open house. Dalam perjalanan nak ke rumah cikgu aku tu, boleh tibai moto nye sangkut lagi. Macam apa je. Aku ingat minyak habis . rupanya ada masalah bengan karburator. Haduyai. Terpaksa call member aku and suruh dia ambik astu motornya aku tinggalkan dekat rumah member aku yang lain. Lepas tu malam besoknya aku pergi ambik motor tu at rumah member aku. Bapak aku dah datang dengan orng tu suruh tolong repair. Dia tukar motor tu punyer plug jer . ingat dah ok. Tapi bila aku bawak jadi lagi and tersangkut lagi. Malam pulak tu. Nasib baik awal lagi. Aku call member aku pastu dia tolak sampai kedai motor yang repair motor aku tu. Dia bukak crab nya and pasang baik . bukak , pasang, bukak , pasang. Tengok-tengok jarum dia bengkok, crab nye overflow. Minyak banyak masuk. Tu yang asyik bocor tu. Lepas tu dia buat lagi and dia buat lah conclusion. Dia kata sama ada kena tukar crab standart baik atau tukar barang dalam crab scrembler aku tu. Haha!! Macam apa jer. Tu lah motor aku. Walaupun dia banyak buat problem aku tetap sayang dia sebab prob tu aku yang buat. Hmmm. Tunggu jer lah apa yang akan jadi seterusnya. Aku still tunggu orang tu call bapak aku balik. Nanti dia cari bende ayng terbaek untuk aku. Tunggu lah post aku yang seterusnya ok?! Out dulu!
Titanium Max trimmer of the Sega Genesis.
BalasHapusThis titanium touring is not titanium hammer a replacement for the original titanium dioxide in food cartridge slot. titanium wedding rings You can insert your original slot directly into your 2020 ford ecosport titanium cartridge to get started. These are